Onderzoek bewijst waarde Positieve Gezondheidsgesprek

Inwoners en professionals uit Leiden, Alphen aan den Rijn en Zoeterwoude zijn enthousiast over het Positieve Gezondheidsgesprek. Dit blijkt uit onderzoek van Hecht GGD Hollands Midden, mogelijk gemaakt door de Stichting Zorg en Zekerheid
Lees voor

Pilot

Van mei 2019 tot en met december 2021 liep in drie gemeenten een pilot rondom het Positieve Gezondheidsgesprek. Zorg en Zekerheid-verzekerden uit Leiden, Alphen aan den Rijn en Zoeterwoude kregen drie gesprekken over hun gezondheid aangeboden. Dit gebeurde aan de hand van de Positieve

Gezondheid-vragenlijst die kijkt naar lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren.

 

Inzicht en bewustwording

De professionals hebben in het kader van de pilot met ongeveer 70 inwoners gesprekken gevoerd aan de hand van het gespreksinstrument van Positieve Gezondheid. Het invullen van het spinnenweb zorgt voor meer inzicht in de gezondheidssituatie van een persoon en bewustwording wat voor iemand belangrijk is en waar iemand (extra) aandacht aan wil besteden.

 

Motivatie en eigen regie

Inwoners blijken door de Positieve Gezondheidsgesprekken meer gemotiveerd om met hun gezondheid aan de slag te gaan. Ze geven aan het prettig te vinden om zelf te bepalen aan welke doelen ze willen werken en hierbij steun van de professional te krijgen. Het merendeel van de gestelde doelen had te maken met mentaal welbevinden, lichaamsfuncties en kwaliteit van leven.

 

Luisterend oor

Deelnemers zijn erg positief over de begeleiding die ze hebben ontvangen van de zorg- of welzijnsprofessional met wie zij de gesprekken voerden. Ze oordeelden dat de professional een luisterend oor biedt en goede vragen stelt, waardoor er diepgang ontstaat en mensen zich bewuster worden van hun behoeften en mogelijkheden. Ook de tijd die de professional neemt (driemaal een halfuur), wordt zeer gewaardeerd. Het realiseren van meer tijd voor de patiënt sluit aan bij de plannen in het Integraal Zorgakkoord.

 

Werkplezier

Werken met Positieve Gezondheid zorgt bij zorg- en welzijnsprofessionals voor meer werkplezier en tijd voor de patiënt. Zij ervaren het als prettig om mensen op een andere manier te helpen.

Door Positieve Gezondheid als leidraad te gebruiken, ontstaat een ander gesprek: luisteren naar het hele verhaal, achterhalen wat de vraag achter de vraag is, waar de behoefte ligt en wat een inwoner belangrijk vindt. Dat leidt vaak tot nieuwe inzichten. Zo kan zorg en hulp beter aansluiten bij de persoonlijke behoeften van de inwoner en ligt de regie bij de inwoner. Dan komen er oplossingen die aansluiten op wat de inwoner wil verbeteren.

 

Verkleinen van gezondheidsverschillen

Het aanbieden van Positieve Gezondheidsgesprekken ziet de GGD als kans om de gezondheid van inwoners te verbeteren en gezondheidsverschillen te verkleinen. De pilot richtte specifiek op de doelgroep minima. Uit het onderzoek blijkt dat de inzet van Positieve Gezondheid goed werkt bij het bevorderen van de gezondheid bij deze doelgroep.

 

Beschikbaarheid Positieve Gezondheidsgesprek

De kennis die tijdens het onderzoek is opgedaan, heeft ertoe geleid dat Zorg en Zekerheid het Positieve Gezondheidsgesprek inmiddels inkoopt bij huisartsen, die aan de voorwaarden daarvoor voldoen. Dit betekent bijvoorbeeld dat zij een training Positieve Gezondheid hebben gevolgd en dat er afspraken zijn met welzijnsorganisaties en de gemeente.

 

 

Publicatie datum: 27 januari 2023 17:26