Voeding en bewegen

Aantal keer bekeken: 12311, Laatst gewijzigd: woensdag, 15 maart 2017

Gezonde voeding is samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht. Mensen met een gezond gewicht lopen minder risico's op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes (suikerziekte) en een aantal vormen van kanker.

Om een gezond gewicht te krijgen en te behouden, is een gezonde energiebalans nodig. Hierbij zijn eten en bewegen in balans. Wie veel in beweging is, verbruikt veel energie. Maar eet u meer dan u verbruikt, dan slaat uw lichaam de niet gebruikte energie op in de vorm van vet. U wordt dikker. Eet u minder dan u verbruikt, dan valt u af. En eet u net zoveel, als u verbruikt, dan blijft u op hetzelfde gewicht. Op de website van het Voedingscentrum kunt u controleren of u een gezond gewicht heeft.

Gezond eten

De Schijf van Vijf is een handig hulpmiddel om een gezond eetpatroon te houden of te krijgen. In maart 2016 is de nieuwe Schijf van Vijf verschenen. Net als de oude Schijf van Vijf kent de nieuwe vijf vakken van voedingsmiddelen:

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, zuivel en noten
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Dranken

Er is echter ook veel veranderd. Hierbij de belangrijkste veranderingen op een rijtje.

Nieuwe aanbevelingen

De aanbeveling voor groente is verhoogd van 200 naar 250 gram per dag. Ook is het advies elke week een portie peulvruchten en dagelijks een handje ongezouten noten te eten. Verder wordt het aanbevolen elke dag drie koppen groene of zwarte thee te drinken, omdat dit de bloeddruk verlaagt en de kans op een beroerte verkleint. Samenvatting Schijf van Vijf

Niet meer in de Schijf van Vijf

Voorheen stonden productgroepen in zijn geheel in de Schijf van Vijf: alle groente en fruit, alle zuivel, alle graanproducten, al het vlees en alle vetten. Deze waren ingedeeld in voorkeurs-, middenweg- en uitzonderingsproducten. In de nieuwe Schijf van Vijf staan alleen producten die de meeste gezondheidswinst opleveren. Producten zoals bewerkt vlees, groente waaraan zout is toegevoegd, gezoete zuivel en harde vetten zijn hiermee dus verdwenen uit de Schijf van Vijf. Wat staat er niet in de Schijf van Vijf en waarom niet?  

Herkenbaar voor alle Nederlanders

In de nieuwe Schijf van Vijf is rekening gehouden met leeftijd, geslacht, religie, cultuur, eetgedrag en persoonlijke voorkeuren. Zo zijn er voorbeeldmenu’s en recepten gemaakt die passen bij allerlei verschillende bevolkingsgroepen en smaakvoorkeuren.

Op de website van het Voedingscentrum is alle informatie over de Schijf van Vijf te vinden.
Ook zijn voor de groepen voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf, per geslacht en leeftijdscategorie, aanbevolen hoeveelheden opgesteld. Gebruik deze als richtlijn, dan krijgt u alle voedingsstoffen binnen die u nodig hebt.

Schijf van vijf

 

Gezond bewegen

Bewegen heeft een positief effect op de gezondheid. Bewegen maakt fit, ontspant en zorgt ervoor dat uw lichaam er strakker uitziet. Dit geldt ook als u een chronische aandoening heeft. Bewegen heeft namelijk ook een positief effect op het ziekteverloop van veel (chronische) aandoeningen.
U beweegt voldoende wanneer u minimaal vijf dagen in de week, 30 minuten matig intensief beweegt. Dit is de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB). U hoeft zich niet een half uur achter elkaar in te spannen. Twee keer een kwartier of drie keer tien minuten is ook prima. Voor de gezondheid is regelmatig bewegen belangrijker dan intensief bewegen. U beweegt goed als u er behoorlijk voor moet ademhalen en uw hart sneller gaat kloppen. Het gaat te ver als u niet meer kunt praten doordat u buiten adem raakt en u veel tijd nodig hebt om weer bij te komen. Sporten is prima, maar zeker ook activiteiten als wandelen en fietsen, tuinieren en stofzuigen tellen mee. Pak dus wat vaker de fiets, maak een ommetje en neem vaker de trap. Dit is gemakkelijk toe te passen in uw dagelijkse leven en dus goed vol te houden. Test of u voldoende beweegt op www.30minutenbewegen.nl.

Bron: Deze informatie is afkomstig van de website van het Voedingscentrum en de website www.30minutenbewegen.nl.

 

Meer weten over het sport- en beweegaanbod bij u in de buurt?

Vragen?

Heeft u gewichtsproblemen en/ of wilt u iets veranderen aan uw eet- en beweegpatroon. Ga dan voor hulp en advies naar een diëtist bij u in de buurt of informeer bij de hieronder genoemde thuiszorgorganisaties naar beschikbare cursussen.

Cursusinformatie

Regio Zuid-Holland Noord:
Informatie over cursussen en diëtisten in de regio vindt u op Nederlandse Vereniging voor Diëtisten.

Regio Midden-Holland:
Vierstroom Weten & Eten

Folders en brochures

Neem een kijkje in de webshop van het Voedingscentrum voor het bestellen of downloaden van folders en brochures over gezond eten, bewegen en de energiebalans.

Links

www.30minutenbewegen.nl : landelijke campagnesite met informatie over belang van bewegen, hoe, waar en hoeveel.
www.voedingscentrum.nl : uitgebreide informatie over gezond eten, dagelijkse aanbevolen hoeveelheden, energiebalans en gewicht met leuke spelletjes en tests.

 

Deel deze pagina
Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Contactinformatie

  • GGD Hollands Midden (Leiden)

    Parmentierweg 49,
    2316 ZV Leiden
    T 088 - 308 30 00
    E-mail: info@ggdhm.nl

    GGD Hollands Midden (Gouda)

    Thorbeckelaan 5
    2805 CA Gouda
    T 088 - 308 32 00
    E-mail: info@ggdhm.nl

    HKZ